metryka
| Wydział | Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt |
| Kierunek | kynologia |
| Forma i poziom studiów | niestacjonarne II stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier |
| Czas | 3 semestry |
| Limit | 20 miejsc |
| Opłata semestralna | 3880 zł |
Opis kierunku
OPIS KIERUNKU
Kynologia to jedyny taki kierunek studiów w kraju. Studia drugiego stopnia realizowane są w ramach specjalności „żywienie psów i profilaktyka zdrowotna”. Kierunek przygotowuje specjalistów potrafiących wykorzystać wiedzę z zakresu żywienia szczególnie w utrzymaniu właściwej kondycji i zdrowia psów.
NAUCZYSZ SIĘ:
- korzystać z wiedzy z zakresu chowu, hodowli, higieny oraz użytkowania, etologii i behawioru psów;
- zapewniać dobrostan zwierzętom oraz prawidłowo je żywić;
- rozpoznawać potrzeby żywieniowe psów w zależności od rasy, wieku, kierunku użytkowania, stanu fizjologicznego, aktywności fizycznej, czy zdrowia;
- stosować zasady i techniki żywienia psów oraz metody produkcji karm;
- wykonywać podstawowe analizy składu chemicznego karm;
- rozpoznawać substancje czynne, antyodżywcze i szkodliwe w surowcach stosowanych w żywieniu psów;
- korzystać z wiedzy z zakresu mikrobiologii i immunologii aby rozpoznawać mechanizmy reakcji obronnych organizmu na różnorodne substancje i patogeny.
TWOJE PERSPEKTYWY ZAWODOWE:
- specjalista kynolog w służbach mundurowych (policji, służbie więziennej, straży granicznej, straży pożarnej, itp.);
- zoopsycholog w terapii psów z problemami behawioralnymi;
- konsultant lub przedstawiciel handlowy producentów karmy, akcesoriów, kosmetyków dla psów;
- ośrodki szkolenia psów sportowych;
- lecznice weterynaryjne;
- organizacje i związki kynologiczne;
- ośrodki zajmujące się zapobieganiem bezdomności zwierząt;
- własna działalność gospodarcza jako dietetyk, behawiorysta, rehabilitant psów, trener, petsitter, dogoterapeuta, szkoleniowiec psów, profesjonalny hodowca psów rasowych.
Termin rekrutacji
Start rekrutacji - 20 stycznia 2026 r. (obowiązuje rejestracja w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK).
HARMONOGRAM NABORU NA STUDIA NIESTACJONARNE II STOPNIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ OD SEMESTRU LETNIEGO
(od 1 marca 2026 r.)
rejestracja w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK | 20 styczna - 11 lutego 2026 r. |
| testy kwalifikacyjne | 13 lub 16 lutego 2026 r. |
| ogłoszenie wyników testów kwalifikacyjnych | 18 lutego 2026 r. |
| składanie kompletu dokumentów przez kandydatów w Centrum Rekrutacji ZUT (ul. Ku Słońcu 140, Biblioteka Główna ZUT - wejście od parkingu) 18 lutego w godz. 12:00-15:00, 19-27 lutego w godz. 9:00-15:00 (od poniedziałku do piątku), sobota 21 lutego w godz. 10-14 | 18 - 27 lutego 2026 r. |
ogłoszenie wyników rekrutacji | 3 marca 2026 r. |
W przypadku gdy liczba kandydatów przyjętych na studia nie wyczerpie planowanego limitu przyjęć na dany kierunek studiów może zostać ogłoszona kolejna tura rekrutacji.
W rekrutacji w drugim terminie przyjęcia na studia odbywają się zgodnie z kolejnością składania przez kandydatów kompletu dokumentów, po uprzednim zarejestrowaniu się w IRK, zgodnie z zasadami określonymi w uchwale nr 50 Senatu ZUT z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia w ZUT na rok akademicki 2025/2026.
Wykaz dokumentów
NA SKRÓTY:
3. GDZIE DOSTARCZYĆ DOKUMENTY?
Wymagane dokumenty- obywatel Polski
Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia II stopnia w wyniku postępowania rekrutacyjnego, zobowiązany jest złożyć następujący komplet dokumentów:
1. ankietę osobową - formularz podania na studia z podpisem kandydata (wydruk z Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK),
2. kserokopię dyplomu ukończenia studiów (inżynierskich) – oryginał do wglądu komisji rekrutacyjnej oraz kserokopię suplementu lub wypisu z przebiegu studiów lub zaświadczenie o ukończeniu studiów zawierające informacje o poziomie, kierunku i profilu studiów, uzyskanym tytule zawodowym i słownie określonym wyniku ukończenia studiów,
3. zaświadczenie o średniej ocen z toku studiów - w przypadku, gdy brak takiej informacji w suplemencie lub indeksie,
4. jedną fotografię (aktualna, kolorowa, spełniająca wymagania zdjęcia do dowodu osobistego) o wymiarach 35 x 45 mm, na jasnym tle, bez nakrycia głowy (podpisana: imieniem, nazwiskiem i nr PESEL) oraz dodatkowo wersja elektroniczna zdjęcia, którą należy umieścić w IRK,
4. oświadczenie o gotowości podjęcia studiów (wydruk z IRK),
6. dokument tożsamości (do wglądu komisji rekrutacyjnej).
Wymagane dokumenty- cudzoziemiec
Kandydat cudzoziemiec zakwalifikowany do przyjęcia na studia II stopnia w wyniku postępowania rekrutacyjnego, zobowiązany jest złożyć następujący komplet dokumentów:
1. ankietę osobową - formularz podania na studia z podpisem kandydata (wydruk z Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK),
2. oświadczenie o gotowości podjęcia studiów (wydruk z IRK),
3. w przypadku dyplomu ukończenia studiów wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej:
- kserokopię dyplomuukończenia studiów: inżynierskich, licencjackich lub magisterskich oraz kserokopia suplementu lub wypisu z przebiegu studiów (ewentualnie zaświadczenie z uczelni o złożeniu egzaminu dyplomowego),
- zaświadczenie o średniej ocen z toku studiów – w przypadku gdy brak takiej informacji w suplemencie lub indeksie,
- indeks lub wyciąg z indeksu potwierdzony przez macierzystą uczelnię – w przypadku kandydata nieposiadającego suplementu,
4. w przypadku dyplomu wydanego za granicą:
- kserokopię dyplomu wraz z suplementem lub wykazem ocen zalegalizowane lub opatrzone apostille,
5. kserokopię tłumaczenia świadectwa lub dyplomu na język polski, jeśli sporządzony jest w języku obcym,
6. kserokopię dokumentu potwierdzającą tożsamość kandydata na studia,
7. jedną fotografię (aktualna, kolorowa, spełniająca wymagania zdjęcia do dowodu osobistego) o wymiarach 35 x 45 mm, na jasnym tle, bez nakrycia głowy (podpisana: imieniem, nazwiskiem i nr PESEL) oraz dodatkowo wersja elektroniczna zdjęcia, którą należy umieścić w IRK,
8. kserokopię dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie min. B2, w którym będą prowadzone studia.
Komplet dokumentów można dostarczyć:
- Osobiście:
- Pocztą tradycyjną:
- W przypadku kandydata cudzoziemca: dopuszcza się możliwość przesłania skanów dokumentów, poprzez system IRK. Kandydat wówczas będzie zobowiązany do przedstawienia oryginałów dokumentów do dnia 31.10.2025 r.
Adres: Centrum Rekrutacji ZUT (Biblioteka Główna ZUT - wejście od parkingu), ul. Ku Słońcu 140, 71-073 Szczecin
Pocztą tradycyjną (zalecamy - list polecony za potwierdzeniem zwrotnym) lub kurierem
Adres korespondencyjny: al. Piastów 17, 70-310 Szczecin z dopiskiem – REKRUTACJA NA STUDIA
Ważne informacje
1. Ankieta osobowa, oświadczenie o gotowości podjęcia studiów dostępne będą do wydruku w IRK po zakwalifkowaniu kandydata w systemie.
2. W przypadku wysłania dokumentów, kserokopia dyplomu ukończenia studiów powinna być uwierzytelniona notarialnie.
3. Niedostarczenie wymaganych dokumentów we właściwym terminie będzie oznaczało rezygnację z podjęcia studiów na kierunku.
4. Kandydaci cudzoziemcy posiadający nr PESEL proszeni są o dołączenie kopii potwierdzenia nadania numeru do dokumentów rekrutacyjnych.
Opłata rekrutacyjna
- Wysokość opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia, tzw. opłata rekrutacyjna za postępowanie związane z przyjęciem na studia, wynosi:
- studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia - 85 zł,
- Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia wnosi jedną opłatę określoną w pkt 1 w ramach danej rekrutacji (wybierając maksymalnie trzy kierunki studiów), oddzielnie na każdą formę studiów (stacjonarne lub niestacjonarne). Np. jeżeli kandydat wybierze kierunki na studiach stacjonarnych oraz niestacjonarnych – wpłaca dwie opłaty rekrutacyjne.
- W procesie rejestracji w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK, każdy kandydat otrzymuje indywidualny numer rachunku, na który należy wnieść opłatę rekrutacyjną.
- Opłaty można dokonać w:
- dowolnym banku (przelew tradycyjny, przelew internetowy),
- oddziale pocztowym.
- Jeżeli kandydat dokonuje przelewu, wpłaty w banku zagranicznym, powinien przed numerem rachunku, na który wnosi opłatę rekrutacyjną wpisać kod BIC: PL Swift:WBKPPLPP
Ostatni dzień rejestracji w IRK jest zarazem ostatnim dniem wnoszenia opłaty rekrutacyjnej. Zaleca się, aby wpłaty szczególnie w ostatnich dniach rejestracji w IRK dokonywane były sposobem gwarantującym najszybszy przepływ środków. (Opłata dokonywana przelewem odnotowana jest na koncie kandydata w IRK w terminie ok. 2-3 dni roboczych, natomiast za pośrednictwem poczty nawet do 10 dni).
- Uczelnia dokonuje zwrotu opłaty rekrutacyjnej na pisemny wniosek kandydata w przypadku:
- nieuruchomienia kierunku studiów z powodu zbyt małej liczby kandydatów,
- wniesienia opłaty w wysokości wyższej niż wymagana na danym kierunku,
- udokumentowanego nieuczestniczenia kandydata w teście kwalifikacyjnym,
- rezygnacji kandydata w IRK z dalszego postępowania rekrutacyjnego przed zakończeniem elektronicznej rejestracji.
- Wniosek kandydata o zwrot opłaty rekrutacyjnej akceptuje Prorektor ds. studenckich.
- Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej - podpisany przez kandydata - wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty należy złożyć w Dziale ds. Studenckich w terminie do 31 października 2025 r. – w przypadku studiów rozpoczynających się w semestrze zimowym.
- Zwrotu opłaty rekrutacyjnej dokonuje się na wskazany przez kandydata we wniosku numer rachunku bankowego.
Kryteria kwalifikacji
- Na studia II stopnia KIERUNKU KYNOLOGIA może być przyjęta osoba, która posiada dyplom ukończenia studiów z tytułem zawodowym inżyniera oraz spełnia poniższe kryteria.
- Postępowanie kwalifikacyjne na studia II stopnia odbędzie się na podstawie rankingu, z tym że w pierwszej kolejności przyjmowani są kandydaci po ukończeniu tego samego kierunku studiów, w następnej – kandydaci po innym kierunku studiów.
- Dla kandydatów – absolwentów tego samego kierunku studiów, podstawą kwalifikacji na studia II stopnia będzie ocena wpisana do dyplomu ukończonych studiów (I stopnia lub jednolitych magisterskich). W przypadku gdy kryterium to okaże się niewystarczające, brana będzie pod uwagę średnia ocen ze studiów określona przez uczelnię wydającą dyplom.
- Dla kandydatów – absolwentów innych kierunków studiów, którzy osiągnęli porównywalne efekty kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do tych, jakie wymagane są od absolwentów tego samego kierunku studiów (na który się ubiegają) - podstawą kwalifikacji na studia II stopnia będą te same kryteria, jak dla kandydatów tego samego kierunku studiów (opisanych w pkt 3).
- Dla kandydatów - absolwentów pozostałych kierunków studiów, nie spełniających wymogów - opisanych w pkt 3) i 4) podstawą kwalifikacji będzie: pozytywny wynik testu lub rozmowy kwalifikacyjnej oraz ocena wpisana do dyplomu ukończenia studiów. W przypadku gdy kryterium to okaże się niewystarczające, brana będzie pod uwagę średnia ocen ze studiów określona przez uczelnię wydającą dyplom.
Kryteria przyjęć, zakres testu kwalifikacyjnego
O przyjęcie na studia bez przystępowania do testu kwalifikacyjnego/rozmowy kwalifikacyjnej ubiegać się mogą absolwenci po kierunkach:
- behawiorystyka zwierząt,
- bezpieczeństo żywności,
- bioinżynieria zwierząt,
- biologia,
- biotechnologia,
- hodowla i ochrona zwierząt towarzyszących,
- mikrobiologia,
- mikrobiologia stosowana,
- pielęgnacja zwierząt i animaloterapia,
- rolnictwo,
- zootechnika
lub innych pokrewnych kierunkach, po weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się, w szczególności dotyczących:
- ogólnej wiedzy z zakresu nauk podstawowych (biologii, chemii, biofizyki, matematyki),
- znajomość procesów związanych ze wzrostem i rozwojem zwierząt,
- wykorzystywanie podstawowych narzędzi informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych,
- wykorzystywanie analiz laboratoryjnych z zastosowaniem metod fizycznych, chemicznych i biologicznych w zakresie niezbędnym w naukach podstawowych,
- wykonywanie prostych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego.
Zakres testu lub rozmowy kwalifikacyjnej dla kandydatów - absolwentów innych kierunków studiów:
- zagadnienia związane z chowem, hodowlą i użytkowaniem psów.
Akty prawne
Wewnętrzne akty prawne dotyczące rekrutacji na studia - dokumenty do pobrania
Należy kliknąć na odpowiedni akt prawny, aby pobrać plik
REKRUTACJA
- UCHWAŁA w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia w ZUT na rok akademicki 2025/2026 z późn. zm.
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 340 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 633 kB) - UCHWAŁA w sprawie ustalenia liczby miejsc w ramach planowanego limitu przyjęć kandydatów na poszczególne kierunki i formy studiów w ZUT na rok akademicki 2025/2026
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 183 kB);
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 272 kB)
- UCHWAŁA w sprawie zasad przyjmowania na studia pierwszego stopnia laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich w kolejnych latach akademickich 2023/2024 - 2026/2027 z późn. zm.
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 7,94 MB)
dokument dostępny cyfrow (format: pdf, rozmiar: 488 kB) - ZARZĄDZENIE w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi edukacyjne
dla studentów rozpoczynających kształcenie począwszy od roku akademickiego 2025/2026 w ZUT
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 144 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 195 kB) - KOMUNIKAT o terminach rekrutacji na studia na rok akademicki 2025/2026
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 155 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 219 kB)
- KOMUNIKAT o wysokości opłat za przeprowadzenie rekrutacji na studia w roku akademickim 2025/2026
dokument pdf; (format: pdf, rozmiar: 108 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 152 kB) - KOMUNIKAT o wysokości opłat za korzystanie w domów studenckich ZUT
dokument pdf; (format: pdf, rozmiar: 121 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 176 kB) - KOMUNIKAT o harmonogramie i godzinowym rozkładzie zajęć zjazdów studiów niestacjonarnych I i II stopnia oraz studiów podyplomowych w roku akademickim 2025/2026
dokument pdf; (format: pdf, rozmiar: 133 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 208 kB)
Dodatkowe informacje dla cudzoziemców
NA SKRÓTY:
Znajomość języka polskiego
Na kierunki studiów prowadzone w języku polskim, kandydat musi legitymować się dokumentem potwierdzającym znajomość języka polskiego na poziomie minimum B2. Uczelnia będzie akceptowała poniższe dokumenty jako potwierdzenie znajomości języka polskiego:
- certyfikat ukończenia kursu języka polskiego wydany przez odpowiednią jednostkę za granicą ze wskazaniem poziomu oraz liczbie godzin kursu,
- certyfikat ukończenia kursu przygotowawczego do podjęcia kształcenia w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego,
- świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim,
- dyplom ukończenia studiów wyższych w Polsce, które były prowadzone w języku polskim,
- certyfikat znajomości języka polskiego potwierdzający znajomość języka polskiego co najmniej na poziomie biegłości językowej B2, wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego,
- świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej w Polsce, w tym świadectwo dojrzałości.
Kandydat nieposiadający potwierdzenia znajomości języka polskiego, zobowiązany będzie do przystąpienia do testu językowego organizowanego przez uczelnię w wyznaczonych przez nią terminach. W przypadku uzyskania negatywnej oceny z egzaminu kandydatowi przysługuje egzamin poprawkowy w ramach terminów dostępnych w roku akademickim 2023/2024.
TERMINY EGZAMINÓW Z JĘZYKA POLSKIEGO: (poziom B2)
| Miesiąc | Dokładna data |
|---|---|
| MARZEC | 13,21 |
| CZERWIEC | 12,20,26 |
| LIPIEC | 4 |
| WRZESIEŃ | 5,12,19 |
SPOSÓB ZAPISU NA EGZAMIN
Egzaminy będą przeprowadzane w formie stacjonarnej w Studium Języków Obcych ZUT w Szczecinie. Aby zgłosić się na egzamin należy przesłać wiadomość z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem na adres admission@zut.edu.pl z podaniem: imię i nazwisko oraz wybrany termin egzaminu.
Kontakt
Informacje pod nr tel.: 91 449 45 87 (dla obywateli polskich), 91 449 60 55 (dla cudzoziemców).
w godz. 9:00-15:00.
Po wcześniejszym założeniu konta w Internetowym Systemie Rekrutacji IRK masz możliwość zadania pytania w systemie IRK.






