Inżynieria materiałowa

metryka

WydziałWydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki
Kierunekinżynieria materiałowa
Forma i poziom studiówstacjonarne I stopnia
Tytuł zawodowy absolwentainżynier
Czas7 semestrów
Limit50 miejsc

Opis kierunku

OPIS KIERUNKU

Kierunek oferuje kształcenie inżyniera-specjalisty znającego nowe rodzaje materiałów i kompozytów o ściśle określonych właściwościach, dostosowanych do wymagań inżynierskich w różnych dziedzinach współczesnej techniki – od techniki morskiej i lotniczej przez elektrotechnikę i elektronikę, do materiałów opakowaniowych i biomedycznych. Inżynieria materiałowa posiada prestiżowy Europejski Certyfikat Jakości EUR-ACE®Label (European Accredited Engineer).

NAUCZYSZ SIĘ:

  • wiedzy i umiejętności w zakresie doboru i przygotowania materiałów do produkcji wyrobów z szeroko pojętej grupy metali, tworzyw polimerowych i ceramicznych;
  • procesów technologicznych obróbki cieplnej, spajania, obróbki ubytkowej i przetwórstwa tworzyw polimerowych prowadzące do gotowych wyrobów.

TWOJE PERSPEKTYWY ZAWODOWE:

  • technolog procesów produkcyjnych i kontroli jakości w firmach produkcji wyrobów z metali, ceramiki, tworzyw polimerowych, kompozytów, i innych;
  • specjalista w zakresie doboru materiałów do nowych produktów i urządzeń;
  • specjalista w zakresie modyfikacji lub wytwarzania i badania nowych zaawansowanych materiałów dla różnych branż;
  • specjalista technologii spawania i spajania materiałów;
  • specjalista badań nieniszczących i niszczących właściwości materiałów i konstrukcji;
  • specjalista w zakresie szybkiego prototypowania i produkcji małoseryjnych wyrobów;
  • specjalista w zakresie technologii recyklingu i zagospodarowywania odpadów materiałowych.

Termin rekrutacji

Start rekrutacji  - 19 maja 2025 r. (obowiązuje rejestracja w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK).

HARMONOGRAM NABORU NA STUDIA STACJONARNE I STOPNIA

rejestracja w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK

19 maja - 14 lipca 2025 r.

ogłoszenie list kandydatów: zakwalifikowanych do przyjęcia na studia oraz list kandydatów rezerwowych

 16 lipca 2025 r.

składanie kompletu dokumentów przez kandydatów

 16 - 28 lipca 2025 r.

ogłoszenie list kandydatów przyjętych na studia oraz list kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia z list rezerwowych

 29 lipca 2025 r.

składanie kompletu dokumentów przez kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia z list rezerwowych

 29 - 30 lipca 2025 r.

ogłoszenie wyników rekrutacji

 31 lipca 2025 r.

W przypadku gdy liczba kandydatów przyjętych na studia nie wyczerpie planowanego limitu przyjęć na dany kierunek studiów może zostać ogłoszona kolejna tura rekrutacji.

W rekrutacji w drugim terminie przyjęcia na studia odbywają się zgodnie z kolejnością składania przez kandydatów kompletu dokumentów, po uprzednim zarejestrowaniu się w IRK, zgodnie z zasadami określonymi w uchwale nr 50 Senatu ZUT z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia w ZUT na rok akademicki 2025/2026.

Wykaz dokumentów

NA SKRÓTY:

1. OBYWATEL POLSKI

2. CUDZOZIEMCY

3. GDZIE DOSTARCZYĆ DOKUMENTY?

4. DODATKOWE INFORMACJE




Wymagane dokumenty- obywatel Polski

Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia I stopnia w wyniku postępowania rekrutacyjnego, zobowiązany jest złożyć następujący komplet dokumentów:

1. ankietę osobową - formularz podania na studia z podpisem kandydata (wydruk z Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK),

2. kserokopię świadectwa dojrzałości lub zagranicznego świadectwa (oryginał do wglądu komisji rekrutacyjnej), z tym że:

  • kandydat z „nową maturą” (egzamin, którego wynik wyrażony jest w skali 0-100), który podwyższył wynik egzaminu maturalnego lub zdawał egzamin maturalny z przedmiotów dodatkowych – także aneks do świadectwa dojrzałości,
  • kandydat ze „starą maturą” (egzamin, którego wynik wyrażony jest w skali od 2 do 5 lub od 1 do 6), który podwyższył wynik egzaminu dojrzałości lub zdawał egzamin dojrzałości z przedmiotów dodatkowych - także zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego wydane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną,
  • kandydat ze statusem matury międzynarodowej IB lub matury europejskiej EB – jeżeli w momencie składania dokumentów nie posiada jeszcze świadectwa dojrzałości, składa zaświadczenie ze szkoły o zdaniu egzaminu dojrzałości zawierające informację o uzyskanych wynikach, a także pisemne oświadczenie o zobowiązaniu się dostarczenia kopii świadectwa w późniejszym, ustalonym przez komisję terminie,
  • kandydat legitymujący się dyplomem potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie lub dyplomem zawodowym lub dyplomem uzyskania tytułu zawodowego - kserokopię tych dokumentów (oryginały dokumentów do wglądu komisji rekrutacyjnej).

3. jedną fotografię (aktualna, kolorowa, spełniająca wymagania zdjęcia do dowodu osobistego) o wymiarach 35 x 45 mm, na jasnym tle, bez nakrycia głowy (podpisana: imieniem, nazwiskiem i nr PESEL) oraz dodatkowo wersja elektroniczna zdjęcia, którą należy umieścić w IRK,

4. oświadczenie o gotowości podjęcia studiów (wydruk z IRK),

5. kserokopię zaświadczenia wydanego przez komitet organizacyjny olimpiady, konkursu – laureaci, finaliści olimpiad szczebla centralnego, laureaci konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich (oryginał dokumentu do wglądu komisji rekrutacyjnej),

6. dokument tożsamości (do wglądu komisji rekrutacyjnej).

Powrót




Wymagane dokumenty- cudzoziemiec

Kandydat cudzoziemiec zakwalifikowany do przyjęcia na studia I stopnia w wyniku postępowania rekrutacyjnego, zobowiązany jest złożyć następujący komplet dokumentów:

1. ankietę osobową - formularz podania na studia z podpisem kandydata (wydruk z Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK),

2. oświadczenie o gotowości podjęcia studiów (wydruk z IRK),

3. w przypadku kandydata niepełnoletniego: oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego - zgodę na podjęcie studiów w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie (wydruk z IRK);

4. kserokopię świadectwa lub dyplomu potwierdzającego ukończenie szkoły średniej:

  • kserokopię polskiego świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu komisji rekrutacyjnej) lub
  • kserokopię zagranicznego świadectwa lub dyplomu potwierdzającego ukończenie szkoły średniej - zalegalizowane lub opatrzone apostille (oryginał do wglądu komisji rekrutacyjnej)

5. kserokopię tłumaczenia zagranicznego świadectwa lub dyplomu na język polski, jeśli sporządzony jest w języku obcym,

6. kserokopię dokumentu potwierdzającą tożsamość kandydata na studia,

3. jedną fotografię (aktualna, kolorowa, spełniająca wymagania zdjęcia do dowodu osobistego) o wymiarach 35 x 45 mm, na jasnym tle, bez nakrycia głowy (podpisana: imieniem, nazwiskiem i nr PESEL) oraz dodatkowo wersja elektroniczna zdjęcia, którą należy umieścić w IRK,

4. kserokopię dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie min. B2, w którym będą prowadzone studia.

Powrót




Komplet dokumentów można dostarczyć:

  • Osobiście:
  • Adres: Centrum Rekrutacji ZUT (Biblioteka Główna ZUT - wejście od parkingu), ul. Ku Słońcu 140, 71-073 Szczecin

  • Pocztą tradycyjną:
  • Pocztą tradycyjną (zalecamy - list polecony za potwierdzeniem zwrotnym) lub kurierem

    Adres korespondencyjny: al. Piastów 17, 70-310 Szczecin z dopiskiem – REKRUTACJA NA STUDIA

  • W przypadku kandydata cudzoziemca: dopuszcza się możliwość przesłania skanów dokumentów, poprzez system IRK. Kandydat wówczas będzie zobowiązany do przedstawienia oryginałów dokumentów do dnia 31.10.2025 r.

Powrót




Ważne informacje

1. Ankieta osobowa, oświadczenie o gotowości podjęcia studiów dostępne będą do wydruku w IRK po zakwalifkowaniu kandydata w systemie. Uwaga: ogłoszenie list kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia w I turze: 16 lipca 2025 r. (od godziny 12:00).

2. W przypadku wysłania dokumentów, kserokopie: świadectwa dojrzałości, dyplomu zawodowego, zaświadczenia laureata/finalisty olimpiady powinny być uwierzytelnione notarialnie.

3. Niedostarczenie wymaganych dokumentów we właściwym terminie będzie oznaczało rezygnację z podjęcia studiów na kierunku.

4. Kandydaci cudzoziemcy posiadający nr PESEL proszeni są o dołączenie kopii potwierdzenia nadania numeru do dokumentów rekrutacyjnych.

5. Kandydaci cudzoziemcy posiadający Kartę Polaka, kartę stałego pobytu lub inny dokument uprawniający do odbywania studiów stacjonarnych bez odpłatności powinni ten dokument również załączyć do dokumentów rekrutacyjnych.

6. Kandydaci cudzoziemcy, którzy zdali Зо́внішнє незале́жне оці́нювання (ЗНО) – Niezależna Ocena Zewnętrzna (ZNO) / Ukraina, zobowiązani są do przedstawienia tego dokumentu wraz z tłumaczeniem na język polski oraz apostille wraz z pozostałymi dokumentami rekrutacyjnymi, jeśli oceny zostały wprowadzone do systemu rekrutacyjnego na poziomie rozszerzonym.

Powrót

Opłata rekrutacyjna

  1. Wysokości opłat za przeprowadzenie rekrutacji na studia, tzw. opłata rekrutacyjna za postępowanie związane z przyjęciem na studia, wynoszą odpowiednio:

    • na studia stacjonarne i niestacjonarne I i II stopnia  - 85 zł,
    • na studia stacjonarne I stopnia na kierunki: architektura, projektowanie architektury wnętrz i otoczenia (postępowanie rekrutacyjne obejmuje sprawdzian umiejętności plastycznych) - 150 zł.

  2. Zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej są:

    • laureaci i finaliści olimpiad stopnia centralnego, a także laureaci konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich,
    • wychowankowie domów dziecka.

  3. Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia wnosi jedną opłatę określoną w pkt 1 w ramach danej rekrutacji (wybierając maksymalnie trzy kierunki studiów), oddzielnie na każdą formę studiów (stacjonarne lub niestacjonarne) oraz poziom kształcenia (I lub II stopnia). Np. jeżeli kandydat wybierze kierunki na studiach stacjonarnych oraz niestacjonarnych – wpłaca dwie opłaty rekrutacyjne.
  4. W procesie rejestracji w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK, każdy kandydat otrzymuje indywidualny numer rachunku, na który należy wnieść opłatę rekrutacyjną.
  5. Opłaty można dokonać w:

    • dowolnym banku (przelew tradycyjny, przelew internetowy),
    • oddziale pocztowym.

  6. Jeżeli kandydat dokonuje przelewu, wpłaty w banku zagranicznym, powinien przed numerem rachunku, na który wnosi opłatę rekrutacyjną wpisać kod BIC: PL Swift:WBKPPLPP

    Ostatni dzień rejestracji w IRK jest zarazem ostatnim dniem wnoszenia opłaty rekrutacyjnej. Zaleca się, aby wpłaty szczególnie w ostatnich dniach rejestracji w IRK dokonywane były sposobem gwarantującym najszybszy przepływ środków. (Opłata dokonywana przelewem odnotowana jest na koncie kandydata w IRK w terminie ok. 2-3 dni roboczych, natomiast za pośrednictwem poczty nawet do 10 dni).

  7. Uczelnia dokonuje zwrotu opłaty rekrutacyjnej na pisemny wniosek kandydata w przypadku:

    • nieuruchomienia kierunku studiów z powodu zbyt małej liczby kandydatów,
    • wniesienia opłaty w wysokości wyższej niż wymagana na danym kierunku,
    • udokumentowanego nieuczestniczenia kandydata w egzaminie wstępnym - sprawdzianie umiejętności plastycznych lub teście kwalifikacyjnym,
    • rezygnacji kandydata w IRK z dalszego postępowania rekrutacyjnego przed zakończeniem elektronicznej rejestracji.

  8. Wniosek kandydata o zwrot opłaty rekrutacyjnej akceptuje Prorektor ds. studenckich.
  9. Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej - podpisany przez kandydata - wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty należy złożyć w Dziale ds. Studenckich  w terminie do 31 października 2024 r. – w przypadku studiów rozpoczynających się w semestrze zimowym.
  10. Zwrotu opłaty rekrutacyjnej dokonuje się na wskazany przez kandydata we wniosku numer rachunku bankowego.

Olimpijczycy

Laureaci i finaliści olimpiad stopnia centralnego oraz laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich przyjmowani są na studia I stopnia (na zasadach zawartych w uchwale nr 198 Senatu ZUT w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia) z uwzględnieniem preferencji polegających na przyznaniu kandydatowi

  • maksymalnej liczby punktów w procesie rekrutacji,
  • zwolnieniu z opłaty rekrutacyjnej.

Podstawą do skorzystania z preferencji jest spełnienie następujących wymagań:

  • dokonanie rejestracji w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK,
  • przedstawienie dokumentu wydanego przez komitet organizacyjny danej olimpiady, konkursu, stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata lub finalisty,
  • terminowe złożenie kompletu dokumentów wymaganych w procesie rekrutacji na studia.

Wykaz olimpiad i konkursów dający preferencje na kierunek inżynieria materiałowa:

Olimpiada Astronomiczna

Olimpiada Chemiczna

Olimpiada Fizyczna

Olimpiada Informatyczna

Olimpiada Innowacji Technicznych i Wynalazczości

Olimpiada Lingwistyki Matematycznej

Olimpiada Matematyczna

Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości

Olimpiada Wiedzy Technicznej

Międzynarodowy konkurs "Kangur Matematyczny" w klasie Student

Ogólnopolski Konkurs Chemiczny

 

 

Akademiki

ZASADY PRZYZNAWANIA MIEJSC W DOMACH STUDENCKICH KANDYDATOM NA STUDIA:

1. OBYWATEL POLSKI

2. CUDZOZIEMCY




Zasady przyznawania miejsc w domach studenckich kanydatom z polskim obywatelstwem:

1. Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia składa wniosek o przyznanie miejsca w domu studenckim (wraz z dokumentami rekrutacyjnymi) w siedzibie komisji rekrutacyjnej - Centrum Rekrutacji ZUT (Blibioteka Głowna ZUT - wejście od parkingu), ul Ku Słońcu 140, 71-073 Szczecin.

2. Kandydaci otrzymują miejsca w domach studenckich w ramach wyznaczonego limitu miejsc.

3. Prorektor ds. Studenckich zatwierdza listę kandydatów uprawnionych do otrzymania miejsca w domu studenckim.

4. W przypadku rezygnacji kandydata z przyznanego miejsca, przypada ono kolejnej osobie, która złożyła wniosek. W związku z powyższym, kandydat, który rezygnuje z przyznanego miejsce w domu studenckim, zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie Dział ds. Studenckich mailem: dsrekrut@zut.edu.pl bądź pisemnie:

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,

Dział ds. Studenckich, pok. 007B

al. Piastów 17, 70-310 Szczecin

tel. 91 449 45-87

WNIOSKI O MIEJSCE W DOMU STUDENCKIM należy składać wraz z kompletem dokumentów na studia w terminie 16 - 28 lipca 2025 r.




Zasady przyznawania miejsc w domach studenckich kanydatom cudzoziemcom:

1. Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia składa wniosek o przyznanie miejsca w domu studenckim (wraz z dokumentami rekrutacyjnymi) w siedzibie komisji rekrutacyjnej - Centrum Rekrutacji ZUT (Blibioteka Głowna ZUT - wejście od parkingu), ul Ku Słońcu 140, 71-073 Szczecin.

2. Kandydaci otrzymują miejsca w domach studenckich w ramach wyznaczonego limitu miejsc.

3. W przypadku rezygnacji kandydata z przyznanego miejsca, przypada ono kolejnej osobie, która złożyła wniosek. W związku z powyższym, kandydat, który rezygnuje z przyznanego miejsce w domu studenckim, zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie Dział Mobilności Międzynarodowej, bądź pisemnie:

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,

Dział Mobilności Międzynarodowej, pok.17

al. Piastów 17, 70-310 Szczecin

tel. 91 449 6055

Akty prawne

Wewnętrzne akty prawne dotyczące rekrutacji na studia - dokumenty do pobrania

Należy kliknąć na odpowiedni akt prawny, aby pobrać plik

REKRUTACJA

  • UCHWAŁA w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia w ZUT na rok akademicki 2025/2026 z późn. zm.
    dokument pdf  (format:  pdf, rozmiar:  340 kB)
    dokument dostępny cyfrowo (format:  pdf, rozmiar:  633 kB)
  • UCHWAŁA  w sprawie ustalenia liczby miejsc w ramach planowanego limitu przyjęć kandydatów na poszczególne kierunki i formy studiów w ZUT na rok akademicki 2025/2026
    dokument pdf (format:  pdf, rozmiar:  183 kB);
    dokument dostępny cyfrowo (format:  pdf, rozmiar:  272 kB)
  • UCHWAŁA w sprawie zasad przyjmowania na studia pierwszego stopnia laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich w kolejnych latach akademickich 2023/2024 - 2026/2027 z późn. zm.
    dokument pdf (format:  pdf, rozmiar:  7,94 MB)
    dokument dostępny cyfrow (format:  pdf, rozmiar:  488 kB)
  • ZARZĄDZENIE w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi edukacyjne

    dla studentów rozpoczynających kształcenie począwszy od roku akademickiego 2025/2026 w ZUT
    dokument pdf (format:  pdf, rozmiar:  144 kB)
    dokument dostępny cyfrowo (format:  pdf, rozmiar:  195 kB)

  • KOMUNIKAT o terminach rekrutacji na studia na rok akademicki 2025/2026
    dokument pdf  (format:  pdf, rozmiar:  155 kB)
    dokument dostępny cyfrowo (format:  pdf, rozmiar:  219 kB)
  • KOMUNIKAT o wysokości opłat za przeprowadzenie rekrutacji na studia w roku akademickim 2025/2026
    dokument pdf; (format:  pdf, rozmiar:  108 kB)
    dokument dostępny cyfrowo (format:  pdf, rozmiar:  152 kB)
  • KOMUNIKAT o wysokości opłat za korzystanie w domów studenckich ZUT
    dokument pdf; (format:  pdf, rozmiar:  121 kB)
    dokument dostępny cyfrowo
     (format:  pdf, rozmiar:  176 kB)

         

         

         

         

        Kontakt

        Informacje pod nr tel.: 91 449 49 49 (dla obywateli polskich), 91 449 60 55 (dla cudzoziemców). 

        Składanie dokumentów: 

        od 13 do 24 lipca (od poniedziałku do piątku) w godzinach 9:00-15:00 
        w dniach 15 i 22 lipca (sobota) w godzinach 10:00-14:00

        ul. Ku Słońcu 140, 71-073 Szczecin (Budynek Biblioteki Głównej ZUT, wejście od parkingu).

        Po wcześniejszym założeniu konta w Internetowym Systemie Rekrutacji IRK masz możliwość zadania pytania w systemie IRK.