metryka
| Wydział | Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa |
| Kierunek | rolnictwo |
| Forma i poziom studiów | niestacjonarne II stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier |
| Czas | 4 semestry |
| Limit | 30 miejsc |
| Opłata semestralna | 3250 zł |
Opis kierunku
OPIS KIERUNKU
Na kierunku rolnictwo kształcimy specjalistów w dziedzinie produkcji rolnej z zastosowaniem nowoczesnych technologii, zasad ekologii oraz zrównoważonego rozwoju. Dzisiejsze rolnictwo bardzo różni się od tego sprzed kilkunastu lat. Do prowadzenia gospodarstwa rolnego niezbędne jest korzystanie z nowoczesnych technologii rolniczych. U nas wiedzę zdobędziesz nie tylko na sali wykładowej, ale i w terenie.
NAUCZYSZ SIĘ:
- stosować wiedzę z zakresu rolnictwa precyzyjnego poszerzoną o nauki biologiczne i techniczne;
- kierować własnym gospodarstwem z zastosowaniem najnowszych maszyn i urządzeń;
- korzystać z oprogramowania komputerowego stosowanego w rolnictwie;
- oceniać właściwości surowców roślinnych, diagnozować choroby i szkodniki oraz zapobiegać ich występowaniu;
- decydować o jakości plonu poprzez umiejętności precyzyjnego nawadniania i nawożenia;
- stosować podstawy marketingu w agrobiznesie;
- dobierać i stosować biopreparaty i środki produkcji do określonych warunków i technologii.
TWOJE PERSPEKTYWY ZAWODOWE:
- gospodarstwa zajmujące się produkcją roślinną i zwierzęcą;
- stacje hodowli, kwarantanny i ochrony roślin;
- handel i przemysł rolno-spożywczy;
- administracja rządowa i samorządowa;
- gospodarstwa agroturystyczne;
- szkolnictwo i doradztwo z zakresu rolnictwa.
Termin rekrutacji
Start rekrutacji - 19 maja 2025 r. (obowiązuje rejestracja w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK).
HARMONOGRAM NABORU NA STUDIA NIESTACJONARNE II STOPNIA
rejestracja w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK | 19 maja - 12 sierpnia 2025 r. |
| testy kwalifikacyjne | 18- 19 sierpnia 2025 r. |
| ogłoszenie wyników testów kwalifikacyjnych | 21 sierpnia 2025 r. |
| składanie kompletu dokumentów przez kandydatów | 21 sierpnia - 4 września 2025 r. |
ogłoszenie wyników rekrutacji | 9 września 2025 r. |
W przypadku gdy liczba kandydatów przyjętych na studia nie wyczerpie planowanego limitu przyjęć na dany kierunek studiów może zostać ogłoszona kolejna tura rekrutacji.
W rekrutacji w drugim terminie przyjęcia na studia odbywają się zgodnie z kolejnością składania przez kandydatów kompletu dokumentów, po uprzednim zarejestrowaniu się w IRK, zgodnie z zasadami określonymi w uchwale nr 50 Senatu ZUT z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia w ZUT na rok akademicki 2025/2026.
Wykaz dokumentów
NA SKRÓTY:
3. GDZIE DOSTARCZYĆ DOKUMENTY?
Wymagane dokumenty- obywatel Polski
Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia II stopnia w wyniku postępowania rekrutacyjnego, zobowiązany jest złożyć następujący komplet dokumentów:
1. ankietę osobową - formularz podania na studia z podpisem kandydata (wydruk z Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK),
2. kserokopię dyplomu ukończenia studiów (inżynierskich) – oryginał do wglądu komisji rekrutacyjnej oraz kserokopię suplementu lub wypisu z przebiegu studiów lub zaświadczenie o ukończeniu studiów zawierające informacje o poziomie, kierunku i profilu studiów, uzyskanym tytule zawodowym i słownie określonym wyniku ukończenia studiów,
3. zaświadczenie o średniej ocen z toku studiów - w przypadku, gdy brak takiej informacji w suplemencie lub indeksie,
4. jedną fotografię (aktualna, kolorowa, spełniająca wymagania zdjęcia do dowodu osobistego) o wymiarach 35 x 45 mm, na jasnym tle, bez nakrycia głowy (podpisana: imieniem, nazwiskiem i nr PESEL) oraz dodatkowo wersja elektroniczna zdjęcia, którą należy umieścić w IRK,
4. oświadczenie o gotowości podjęcia studiów (wydruk z IRK),
6. dokument tożsamości (do wglądu komisji rekrutacyjnej).
Wymagane dokumenty- cudzoziemiec
Kandydat cudzoziemiec zakwalifikowany do przyjęcia na studia II stopnia w wyniku postępowania rekrutacyjnego, zobowiązany jest złożyć następujący komplet dokumentów:
1. ankietę osobową - formularz podania na studia z podpisem kandydata (wydruk z Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK),
2. oświadczenie o gotowości podjęcia studiów (wydruk z IRK),
3. w przypadku dyplomu ukończenia studiów wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej:
- kserokopię dyplomuukończenia studiów: inżynierskich, licencjackich lub magisterskich oraz kserokopia suplementu lub wypisu z przebiegu studiów (ewentualnie zaświadczenie z uczelni o złożeniu egzaminu dyplomowego),
- zaświadczenie o średniej ocen z toku studiów – w przypadku gdy brak takiej informacji w suplemencie lub indeksie,
- indeks lub wyciąg z indeksu potwierdzony przez macierzystą uczelnię – w przypadku kandydata nieposiadającego suplementu,
4. w przypadku dyplomu wydanego za granicą:
- kserokopię dyplomu wraz z suplementem lub wykazem ocen zalegalizowane lub opatrzone apostille,
5. kserokopię tłumaczenia świadectwa lub dyplomu na język polski, jeśli sporządzony jest w języku obcym,
6. kserokopię dokumentu potwierdzającą tożsamość kandydata na studia,
7. jedną fotografię (aktualna, kolorowa, spełniająca wymagania zdjęcia do dowodu osobistego) o wymiarach 35 x 45 mm, na jasnym tle, bez nakrycia głowy (podpisana: imieniem, nazwiskiem i nr PESEL) oraz dodatkowo wersja elektroniczna zdjęcia, którą należy umieścić w IRK,
8. kserokopię dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie min. B2, w którym będą prowadzone studia.
Komplet dokumentów można dostarczyć:
- Osobiście:
- Pocztą tradycyjną:
- W przypadku kandydata cudzoziemca: dopuszcza się możliwość przesłania skanów dokumentów, poprzez system IRK. Kandydat wówczas będzie zobowiązany do przedstawienia oryginałów dokumentów do dnia 31.10.2025 r.
Adres: Centrum Rekrutacji ZUT (Biblioteka Główna ZUT - wejście od parkingu), ul. Ku Słońcu 140, 71-073 Szczecin
Pocztą tradycyjną (zalecamy - list polecony za potwierdzeniem zwrotnym) lub kurierem
Adres korespondencyjny: al. Piastów 17, 70-310 Szczecin z dopiskiem – REKRUTACJA NA STUDIA
Ważne informacje
1. Ankieta osobowa, oświadczenie o gotowości podjęcia studiów dostępne będą do wydruku w IRK po zakwalifkowaniu kandydata w systemie.
2. W przypadku wysłania dokumentów, kserokopia dyplomu ukończenia studiów powinna być uwierzytelniona notarialnie.
3. Niedostarczenie wymaganych dokumentów we właściwym terminie będzie oznaczało rezygnację z podjęcia studiów na kierunku.
4. Kandydaci cudzoziemcy posiadający nr PESEL proszeni są o dołączenie kopii potwierdzenia nadania numeru do dokumentów rekrutacyjnych.
Opłata rekrutacyjna
- Wysokość opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia, tzw. opłata rekrutacyjna za postępowanie związane z przyjęciem na studia, wynosi:
- studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia - 85 zł,
- Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia wnosi jedną opłatę określoną w pkt 1 w ramach danej rekrutacji (wybierając maksymalnie trzy kierunki studiów), oddzielnie na każdą formę studiów (stacjonarne lub niestacjonarne). Np. jeżeli kandydat wybierze kierunki na studiach stacjonarnych oraz niestacjonarnych – wpłaca dwie opłaty rekrutacyjne.
- W procesie rejestracji w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK, każdy kandydat otrzymuje indywidualny numer rachunku, na który należy wnieść opłatę rekrutacyjną.
- Opłaty można dokonać w:
- dowolnym banku (przelew tradycyjny, przelew internetowy),
- oddziale pocztowym.
- Jeżeli kandydat dokonuje przelewu, wpłaty w banku zagranicznym, powinien przed numerem rachunku, na który wnosi opłatę rekrutacyjną wpisać kod BIC: PL Swift:WBKPPLPP
Ostatni dzień rejestracji w IRK jest zarazem ostatnim dniem wnoszenia opłaty rekrutacyjnej. Zaleca się, aby wpłaty szczególnie w ostatnich dniach rejestracji w IRK dokonywane były sposobem gwarantującym najszybszy przepływ środków. (Opłata dokonywana przelewem odnotowana jest na koncie kandydata w IRK w terminie ok. 2-3 dni roboczych, natomiast za pośrednictwem poczty nawet do 10 dni).
- Uczelnia dokonuje zwrotu opłaty rekrutacyjnej na pisemny wniosek kandydata w przypadku:
- nieuruchomienia kierunku studiów z powodu zbyt małej liczby kandydatów,
- wniesienia opłaty w wysokości wyższej niż wymagana na danym kierunku,
- udokumentowanego nieuczestniczenia kandydata w teście kwalifikacyjnym,
- rezygnacji kandydata w IRK z dalszego postępowania rekrutacyjnego przed zakończeniem elektronicznej rejestracji.
- Wniosek kandydata o zwrot opłaty rekrutacyjnej akceptuje Prorektor ds. studenckich.
- Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej - podpisany przez kandydata - wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty należy złożyć w Dziale ds. Studenckich w terminie do 31 października 2025 r. – w przypadku studiów rozpoczynających się w semestrze zimowym.
- Zwrotu opłaty rekrutacyjnej dokonuje się na wskazany przez kandydata we wniosku numer rachunku bankowego.
Kryteria kwalifikacji
- Na studia II stopnia KIERUNKU ROLNICTWO może być przyjęta osoba, która posiada dyplom ukończenia studiów z tytułem zawodowym inżyniera.
- Postępowanie kwalifikacyjne na studia II stopnia odbędzie się na podstawie rankingu, z tym że w pierwszej kolejności przyjmowani są kandydaci po ukończeniu KIERUNKU ROLNICTWO, w następnej – kandydaci po innym kierunku studiów inżynierskich.
- Dla kandydatów – absolwentów KIERUNKU ROLNICTWO, podstawą kwalifikacji na studia II stopnia będzie ocena wpisana do dyplomu ukończonych studiów inżynierskich (I stopnia lub jednolitych magisterskich). W przypadku gdy kryterium to okaże się niewystarczające, brana będzie pod uwagę średnia ocen ze studiów określona przez uczelnię wydającą dyplom.
- Dla kandydatów – absolwentów innych kierunków studiów inżynierskich, którzy osiągnęli porównywalne efekty kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do tych, jakie wymagane są od absolwentów tego samego kierunku studiów (na który się ubiegają) - podstawą kwalifikacji na studia II stopnia będą te same kryteria, jak dla kandydatów tego samego kierunku studiów (opisanych w pkt 3).
- Dla kandydatów - absolwentów pozostałych kierunków studiów inżynierskich, nie spełniających wymogów - opisanych w pkt 3) i 4) podstawą kwalifikacji będzie: pozytywny wynik testu lub rozmowy kwalifikacyjnej oraz ocena wpisana do dyplomu ukończenia studiów (I stopnia lub jednolitych magisterskich). W przypadku gdy kryterium to okaże się niewystarczające, brana będzie pod uwagę średnia ocen ze studiów określona przez uczelnię wydającą dyplom.
Kryteria przyjęć, zakres testu kwalifikacyjnego
O przyjęcie na studia bez przystępowania do testu kwalifikacyjnego ubiegać się mogą absolwenci studiów po kierunkach mieszczących się w dziedzinie:
- nauk inżynieryjno - technicznych,
- nauk rolniczych.
Absolwenci innych kierunków studiów inżynierskich niż wymienione powyżej przystępują do testu kwalifikacyjnego.
Zakres testu kwalifikacyjnego:
- agrometeorologiczne uwarunkowania wzrostu, rozwoju i plonowania roślin,
- współczesne systemy gospodarowania i możliwości wykorzystania uzyskanych z nich płodów rolnych,
- rodzaje i funkcje użytków zielonych.
data testu/rozmowy kwalifikacyjnej godzina sala miejsce 19 sierpnia (wtorek) 2025 r.
10:00 58 Budynek Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa
ul. Juliusza Słowackiego 17, 71-434 Szczecin
Akty prawne
Wewnętrzne akty prawne dotyczące rekrutacji na studia - dokumenty do pobrania
Należy kliknąć na odpowiedni akt prawny, aby pobrać plik
REKRUTACJA
- UCHWAŁA w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia w ZUT na rok akademicki 2025/2026 z późn. zm.
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 340 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 633 kB) - UCHWAŁA w sprawie ustalenia liczby miejsc w ramach planowanego limitu przyjęć kandydatów na poszczególne kierunki i formy studiów w ZUT na rok akademicki 2025/2026
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 183 kB);
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 272 kB)
- UCHWAŁA w sprawie zasad przyjmowania na studia pierwszego stopnia laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich w kolejnych latach akademickich 2023/2024 - 2026/2027 z późn. zm.
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 7,94 MB)
dokument dostępny cyfrow (format: pdf, rozmiar: 488 kB) - ZARZĄDZENIE w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi edukacyjne
dla studentów rozpoczynających kształcenie począwszy od roku akademickiego 2025/2026 w ZUT
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 144 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 195 kB) - KOMUNIKAT o terminach rekrutacji na studia na rok akademicki 2025/2026
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 155 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 219 kB)
- KOMUNIKAT o wysokości opłat za przeprowadzenie rekrutacji na studia w roku akademickim 2025/2026
dokument pdf; (format: pdf, rozmiar: 108 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 152 kB) - KOMUNIKAT o wysokości opłat za korzystanie w domów studenckich ZUT
dokument pdf; (format: pdf, rozmiar: 121 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 176 kB) - KOMUNIKAT o harmonogramie i godzinowym rozkładzie zajęć zjazdów studiów niestacjonarnych I i II stopnia oraz studiów podyplomowych w roku akademickim 2025/2026
dokument pdf; (format: pdf, rozmiar: 133 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 208 kB)
Dodatkowe informacje dla cudzoziemców
NA SKRÓTY:
Znajomość języka polskiego
Na kierunki studiów prowadzone w języku polskim, kandydat musi legitymować się dokumentem potwierdzającym znajomość języka polskiego na poziomie minimum B2. Uczelnia będzie akceptowała poniższe dokumenty jako potwierdzenie znajomości języka polskiego:
- certyfikat ukończenia kursu języka polskiego wydany przez odpowiednią jednostkę za granicą ze wskazaniem poziomu oraz liczbie godzin kursu,
- certyfikat ukończenia kursu przygotowawczego do podjęcia kształcenia w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego,
- świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim,
- dyplom ukończenia studiów wyższych w Polsce, które były prowadzone w języku polskim,
- certyfikat znajomości języka polskiego potwierdzający znajomość języka polskiego co najmniej na poziomie biegłości językowej B2, wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego,
- świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej w Polsce, w tym świadectwo dojrzałości.
Kandydat nieposiadający potwierdzenia znajomości języka polskiego, zobowiązany będzie do przystąpienia do testu językowego organizowanego przez uczelnię w wyznaczonych przez nią terminach. W przypadku uzyskania negatywnej oceny z egzaminu kandydatowi przysługuje egzamin poprawkowy w ramach terminów dostępnych w roku akademickim 2023/2024.
TERMINY EGZAMINÓW Z JĘZYKA POLSKIEGO: (poziom B2)
| Miesiąc | Dokładna data |
|---|---|
| MARZEC | 13,21 |
| CZERWIEC | 12,20,26 |
| LIPIEC | 4 |
| WRZESIEŃ | 5,12,19 |
SPOSÓB ZAPISU NA EGZAMIN
Egzaminy będą przeprowadzane w formie stacjonarnej w Studium Języków Obcych ZUT w Szczecinie. Aby zgłosić się na egzamin należy przesłać wiadomość z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem na adres admission@zut.edu.pl z podaniem: imię i nazwisko oraz wybrany termin egzaminu.
Kontakt
Informacje pod nr tel.: 91 449 45 87 (dla obywateli polskich), 91 449 60 55 (dla cudzoziemców).
w godz. 9:00-15:00.
Po wcześniejszym założeniu konta w Internetowym Systemie Rekrutacji IRK masz możliwość zadania pytania w systemie IRK.






