Archiwum wiadomości

Reprezentanci ZUT w międzynarodowej dyskusji o sprawach morskich - SSE IMO 10 w Londynie. 18.03.2024 12:17

W dniach 4-8 marca 2024 r. w Londynie trwała 10 Sesja Podkomitetu ds. Systemów i Wyposażenia Statków Międzynarodowej Organizacji Morskiej (SSE IMO 10). W skład oficjalnej 14-osobowej delegacji RP weszło dwoje naukowców z Wydziału Techniki Morskiej i Transportu dr hab. inż. Andrzej Banaszek, prof. ZUT oraz dr inż. Agata Krystosik-Gromadzińska uczestnicząca w spotkaniu w formule on-line.

International Maritime Organization (IMO) jest wyspecjalizowaną agendą ONZ, zajmującą się wyłącznie sprawami morskimi, a w szczególności bezpieczeństwem na morzu, ochroną żeglugi oraz zapobieganiem zanieczyszczaniu środowiska morskiego przez statki.

IMO jest najwyższym międzynarodowym forum stanowiącym obowiązujące na całym świecie prawo w dziedzinie spraw morskich. Cele działania organizacji są realizowane poprzez szeroką wymianę informacji, analiz i koncepcji rozwiązań dokonywanych w Komitetach (Bezpieczeństwa na morzu - MSC, Ochrony środowiska morskiego - MEPC, Prawnego - LEG, Ułatwień w obrocie morskim - FAL), Podkomitetach oraz na bieżąco powoływanych Grupach Roboczych. W obradach SSE IMO, jednego z 7 obecnie działających Podkomitetów IMO, brało udział 176 delegacji państw członkowskich.

Dyskusję delegatów zdominował temat rosnącego zagrożenia pożarowego przewozów samochodów z napędem elektrycznym drogą morską i sposobów zapobiegania takim pożarom. Równolegle z obradami plenarnymi odbywały się spotkania w podzespołach tematycznych zajmujących się, między innymi, projektem poprawek do Kodeksu LSA (Międzynarodowego kodeksu środków ratunkowych - przyp. red.) w odniesieniu do wymagań projektowych i prototypowych testów operacyjnych środków ratunkowych, wymaganiami obowiązkowego przewozu kamizelek ratunkowych na jednostkach szybkich, wydajnością cieplną kombinezonów ratunkowych i wymagań wentylacyjnych dla tratw ratunkowych i częściowo zamkniętych łodzi ratunkowych. Dyskutowano również na tematami związanymi ze środkami wykrywania i kontroli pożarów w ładowniach i na pokładach ładunkowych kontenerowców oraz problematyką niezbędnych szkoleń załóg statków morskich.

Fot. Prywatne archiwum dra hab. inż. Andrzeja Banaszka