Aktualności

Jak zarobić pierwszy milion? Relacja z Konferencji „Dzień dobry Biznes” Banku Gospodarstwa Krajowego i ZUT 15.11.2018 09:21

W dniu 8 listopada br. w Auli Centrum Dydaktyczno - Badawczego Nanotechnologii około 180 studentów i absolwentów naszej uczelni miało okazję odpowiedzieć sobie na pytania związane z przedsiębiorczością - prowadzeniem biznesu oraz pozyskiwaniem środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Uroczystego otwarcia konferencji współorganizowanej z ramienia Uczelni przez Dział ds. Studenckich ZUT dokonali: Dziekan Wydziału Ekonomicznego dr hab. inż. Bartosz Mickiewicz, prof. ZUT oraz pan Tomasz Mielniczuk zarządzający współpracą z Uczelniami Wyższymi w Banku Gospodarstwa Krajowego. W konferencji ze strony Wydziału Ekonomicznego uczestniczyli również Prodziekan ds. nauki i rozwoju Wydziału Ekonomicznego dr hab. inż. Irena Łącka, prof. ZUT oraz pracownicy naukowo – dydaktyczni Wydziału Ekonomicznego.

Spotkania z cyklu „Dzień dobry Biznes” inicjowane przez BGK odbyły się w około 32 uczelniach wyższych w całym kraju. Ich celem jest pomoc studentom w stawianiu przez nich pierwszych kroków w biznesie oraz wskazanie alternatywnych do kredytu bankowego sposobów finansowania działalności gospodarczej.

W Szczecinie „Dzień dobry Biznes” rozpoczęło się zachętą pana Adriana Migonia, prezesa Youth Business Poland do aktywności studentów już podczas studiów. Ale jak to zrobić?

Pani Magdalena Ostrowska przedstawiła wiele propozycji pomocy studentom i absolwentom przy zakładaniu swojej firmy, między innymi projekt startup w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości RCIiTT ZUT.

Prowadzenie swojego przedsiębiorstwa ma wady i zalety, niektórzy wolą mieć pracodawcę – do tych osób skierowana była oferta Biura Karier ZUT. Pani Hanna Zielińska zachęciła studentów do uczestnictwa w cyklu warsztatów z komunikacji, autoprezentacji i pisania skutecznych aplikacji.

Uczestnicy konferencji mieli również okazję usłyszeć o doświadczeniach praktyka biznesu pana Pawła Fornalskiego, prezesa szacowanej na 300 mln zł firmy IAI SA. Pan prezes opowiadał nie tylko o 17 latach prowadzenia swojej firmy i towarzyszących mu przeciwnościach, ale też o praktycznym aspekcie etyki w biznesie, znaczeniu umiejętności podejmowania decyzji i planowania strategicznego wyprzedzającego konkurencję w sektorze IT, a ściślej e – commerce.

Prowadzący wydarzenie Tomasz Mielniczuk z Departamentu Komunikacji BGK, zwrócił uwagę na najczęściej pojawiającą się przeszkodę przy zakładaniu własnego biznesu – deficyt funduszy na start. Odpowiedź na pytanie: skąd wziąć pieniądze, przynajmniej częściowo rozwiała prezentacja dostępnych na rynku unijnym instrumentów finansowych skierowanych do startupów, czyli „Jeremi 2” i „Wsparcie w starcie”.

Po prezentacjach uczestnicy konferencji udali się na krótką przerwę na posiłek.
Po przewie studenci zostali zaproszeni na dwa równoległe warsztaty, aby teorię przekuć w praktykę, a wiedzę w działanie. Jedna z grup odkrywała czym jest kreatywność w biznesie z panią Beatą Karbownik – ekspertem ds. kreatywności w biznesie, a druga uczyła się metod analizy rynku sprzedaży w ramach „Design thinking - czy ktoś to kupi?” prowadzonych przez pana Pawła Żebrowskiego – eksperta RCIiTT.

Po warsztatach uczestnicy konferencji otrzymali certyfikaty.

Dobrze się stało, że konferencja „Dzień dobry Biznes” zgromadziła tak wielu studentów naszej uczelni z różnych kierunków studiów. Absolwenci kierunków nieekonomicznych często mają doskonałe pomysły, ale brak im podstaw znajomości praw rządzących rynkiem. Wielu uczestników podkreślało w rozmowach, że inicjatywy łączące teorię z praktyką są dla młodych ludzi bezcenne, nie każdy miał też świadomość tego, jak wiele oferuje uczelnia wsparcia osobom szukającym pracy lub planującym rozpoczęcie swojej działalności.

Fotorelacja z wydarzenia